اکسیژن
اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی برای دستیابی به هوای پاک در کشور

  تا پیش از اختراع خودرو محور جابجایی های شهری با پای پیاده بود. مبنای طراحی شهر های قدیم نیز بر اساس جابجایی انسان پیاده صورت بندی می شد.

خبرآنلاین - وبلاگ > هاشمی، سید محسن - اختراع خودرو و گسترش جمعيت موجب رونق شهر ها و كثرت عبور و مرور شد. با افزايش فاصله محل كار و زندگي مردم ناگزير به استفاده از خودرو شدند. نخست اين مهمانان تازه (خودرو ها) بخشي از معابر انساني را براي خود قرق كردند تا جايي كه امروزه در جا هايي اين پياده راه ها هستند كه مهمان خيابان هايند!

راه رفتن يكي از توانايي هاي هر جانوري است كه آدمي هم از اين نعمت بهره مند است. پياده روي قديمي ترين شكل جابجايي آدميان است.امروزه نيز علي رغم زندگي ماشيني و سيطره خودرو بر معابر شهري بخشي از سفر هاي درون شهري با پياده روي انجام مي شود. با تسخير شهر ها توسط خودرو و هژموني بلا منازع اين ماشين برساخته بشر، پياده رو و بالطبع پيادگان مورد بي مهري و كم توجهي قرار گرفتند. اين پيشروي ماشين به حقوق أنسان ها تا جايي ادامه پيدا كرد كه حتي برخي واژگان چون ميدان كه اصلا براي محل اجتماع و ملاقات آدميان بود به محل گردش و دور زدن خودرو ها اطلاق شد.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 18 دی 1393برچسب:خودرو,پیاده,پیاده روی,شهر, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

کاهش آلودگی هوای تهران از حفظ فضای سبز تا ارائه یارانه حمل و نقل همگانی، راه اندازی اتوبوس برقی و احداث پیاده رو

اکسیژن - در این هفته مواردی از مشکلات پایتخت در شورای شهر تهران مطرح شد که در خبری از خبرگزاری مهر منعکس گردیده اند. در اینجا بخشی از خبر پیشگفت که با وضعیت هوای تهران ارتباط دارند، تقدیم خوانندگان اکسیژن می گردد.

به گزارش خبرنگار مهر ، در این هفته رئیس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران برای چندمین بار در خصوص درختان خشکیده کاخ  موزه سعد آباد تذکر داد و گفت :محوطه فضای سبز برخی از کاخ موزه های سطح شهر تهران مانند نیاوران و سعد آباد و سایر مکانهای دولتی به خوبی نگهداری نمی شود .

این عضو شورای شهر تهران  اضافه کرد: شاید محوطه های فضای سبز کاخ ها مانند پارک ها کارکرد اجتماعی ندارند اما در هوای پایتخت موثر هستند و مدیریت شهری این آمادگی را دارد که در نگهداری این فضاها به کمک میراث فرهنگی بیاید .

وی با اشاره به این که تعداد زیادی از درختان باغ موزه سعدآباد به دلیل عدم نگهداری صحیح خشکیده است گفت: قطع درخت در این کاخ انجام نشده است مگر درختانی که خشکیده شده و امکان احیای آنها نیز وجود نداشت .

این هفته معاون توسعه منابع و پشتيباتي سازمان شهرداري ها و دهياري هاي كشور از پرداخت 100 درصد يارانه بليت حمل و نقل همگاني،شامل اتوبوس و مترو ،سه ماهه اول سال 93 طي روزهاي آينده خبر داد و گفت : اين مبلغ بر اساس توافقات صورت گرفته با خزانه بزودي به حساب سازمان هاي اتوبوسراني و حمل و نقل همگاني شهري و مترو پرداخت مي شود.

زمان آغاز به کار اتوبوس های برقی در پایتخت این هفته اعلام شد. ابوالفضل قناعتی،عضو شورای اسلامی شهر تهران در مورد آخرین وضعیت راه‌اندازی اتوبوسهای برقی در پایتخت گفت: اتوبوسهای برقی از سال 94 وارد ناوگان حمل و نقل عمومی می شوند و کم هزینه تر از سایر اتوبوسها هستند.



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ پنج شنبه 29 خرداد 1393برچسب:شورای شهر - تهران - روحانی - فضای سبز - اتوبوس برقی, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

اکسیژن - دکتر سید علیرضا عظیمی * - در گذشته نزدیک یعنی کمتر از 10 یا 15 سال قبل پیاده روی مهمترین روش جابجایی افراد حتی در شهرهای بزرگ ایران بود. خرید منزل، رفتن به مدرسه، سر زدن به اهل محل و در برخی موارد رفتن به سر کار با پای پیاده انجام می شد. پیاده روی عمومیت داشت. نه کسی از گرما و سرما شکایت می کرد نه بهانه نا امنی و بچه دزدی مطرح بود. زن و مرد، پیر و جوان همه پیاده حرکت می کردند. اما به لطف کارخانه های خودروسازی و ارزشگذاری افراد بر مبنای ثروت، اشتیاق به داشتن خودرو شخصی فزونی گرفت و برای ارضای تنبلی خودمان و چشم کوری دادن به در و همسایه به هر ضرب و زور و وام و قسط و لیزینگ و ثبت نام و این کلاه آن کلاه که بود، همه ماشین دار شدیم و از آن به بعد ، پیاده روی هم مثل دوچرخه سواری ننگ و عار شمرده شد. 

 اکنون در شهرهای بزرگ کشور اغلب ترددها با خودرو صورت می گیرد از رفتن بچه ها به مدرسه تا خریدن یک کاسه ماست از بقالی سر کوچه. با این حال مسابقه برتری جویی به اتمام نرسیده. صاحبان خودروهای داخلی به دنبال خودرو خارجی هستند، کسانی که سواری خارجی داشتند سعی در تبدیل آن به خودرو شاسی بلند خارجی دارند، جوانان سواری های معمولی را با سواریهای مسابقه ای و پر سر و صدا جایگزین می کنند، آقا زاده ها خودروهای چند میلیاردی منحصر به فرد سوار می شوند و ... 

و همه غافل از آنکه در یک شهر 12 میلیون نفری دیگر نه جایی برای رانندگی مانده، نه محلی برای توقف خودروها و نه هوایی برای تنفس. 

 از آنجا که عقل مردم و مسئولان ما تنها وقتی بیدار می شود که خطر بیخ گوشمان رسیده و کمی هم آب از سرمان گذشته باشد، بالاخره پس از مرگ چند هزار ایرانی و سرطان گرفتن چند هزار نفر دیگر، سرانجام از خواب غفلت برخاسته ایم که : این چه وضعی است؟ چرا هوا آلوده شده ؟ چرا ترافیک سنگین شده ؟ چرا اینقدر خودرو تک سرنشین داریم؟ چرا اتوبوس و مترو درست و حسابی نداریم و غیره و غیره.

باز هم خدا را شکر که اندک خردمندانی بودند که بیدار شوند و دیگران را به هشیاری فرا بخوانند چرا که با این بی تفاوتی و خود بینی که ملکه اذهان ما شده است، اوضاع می توانست بدتر از این هم باشد.

در هر حال باید به دنبال چاره بود. چاره اصلی یعنی تغییر مرام تک تک ما از خرد گریزی به خرد گرایی که کاری است کارستان ! و خارج از توان نگارنده اما چاره آلودگی هوا و رهایی از مرگ و بیماریهای حاصل از آن البته آسان است به شرطی که بخواهیم و نعمت تندرستی را که بزرگترین نعمت و سرمایه مان است لا اقل به اندازه خودرو مان قدر بدانیم.

با توجه به آنکه 70 درصد آلودگی هوا ناشی از خودروها است یکی از راه های نجات، کاهش استفاده روزانه از خودرو است و پیاده روی در مسیر های کوتاه می تواند جایگزینی برای خودرو سواری باشد. از آنجا که پیاده روی درست هم مثل هر کار درست دیگری آدابی دارد، متن زیز انتخاب شد تا به رویت مخاطبان فرهیخته اکسیزن برسد باشد که هوای شهرهای ما پاک و آسمان بالای سرمان آبی شود.

* سردبیر نشریه بیمه سلامت و مدیر وبلاگ اکسیژن



ادامه مطلب...
نوشته شده در تاريخ یک شنبه 11 خرداد 1393برچسب:پیاده روی - ورزش - آلودگی هوا - خودرو, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |

 اکسیژن - غلامعلی چهاریاری (کارمند اداره بیمه سلامت تایباد)همایش پیاده روی خانوادگی درروز 29 دیماه - شهرستان تایباد استان خراسان رضوی

نوشته شده در تاريخ یک شنبه 6 بهمن 1392برچسب:, توسط دکتر سید علیرضا عظیمی |
.: Weblog Themes By LoxBlog :.